همه چیز درباره همکاری محسن چاوشی، شهاب حسینی و نیکی کریمی در پوکر آغاز پخش سریال تاریخی «طوبی» از امشب (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس مصطفی زمانی: نقش من «عطرآلود» از آب درآمده است فیلم سینمایی «حمام شیطان» نماینده اتریش در اسکار ۲۰۲۵ آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) نویسنده فیلم سینمایی «پول و پارتی»: سعی کردم در این فیلم شرافت را حفظ کنم خارج از برنامه آخرین بدل، پایان صحنه بود | درباره ارشا اقدسی گفتگو با محسن اسلام زاده درباره مستند «سرطان اجتماع» و جرایم اقتصادی در زمین دیگران خانه مکن! مرور کتاب‌هایی که در چند روز گذشته انتشار یافتند فیلم ایرانی برگزیده جشنواره ایروان شد گلایه مادرانه «رابعه مدنی» از سازندگان فیلم «بی بدن» آمار فروش سینماهای خراسان‌رضوی در هفته‌ گذشته (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ حمایت حوزه هنری خراسان رضوی از هنرهای عاشورایی | اجرای سوگ خوانی «اسطرلاب» در مشهد   بررسی عملکرد سه ساله وزارت ارشاد در «هفت» با حضور وزیر ارشاد+ زمان پخش عبور از ۵۵۰ میلیون دلار؛ «ددپول و ولورین» ۵ روزه توانست پرفروش‌ترین فیلم شود «باب اسفنجی» ۲۵ ساله شد | همراهی باب همیل با فیلم چهارم انیمیشن
سرخط خبرها

آخرین بدل، پایان صحنه بود | درباره ارشا اقدسی

  • کد خبر: ۲۴۲۷۸۳
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
آخرین بدل، پایان صحنه بود | درباره ارشا اقدسی
یادی از ارشا اقدسی، بدل کار موفق ایرانی، که ۳ سال پیش چنین روزی در اثر سانحه‌ای در بیروت، جان خود را از دست داد.

یک کودکی پر شور

مادرش می‌گوید از وقتی به دنیا آمد، همه چیز رنگ و بوی دیگری گرفت. شور و هیجان و بی قراری اش از همان روز‌های کودکی نمایان بود. در همان لحظاتی که بازی‌های اکشن، او را بر سر ذوق می‌آورد و با شــمشــیــــــــر پــــــلاســتــیــــــکی و خمیربازی هایش، یک جنگ تمام عیار به راه می‌انداخت.

انرژی تمام نشدنی ارشا با ورزش رزمی آی کیدو به مسیر درستی هدایت شد. ورزشی که در مدت کوتاهی از او یک مربی حرفه‌ای ساخت و درست در ایامی که با بورسیه تحصیلی رشته تربیت بدنی در حال ترک وطن به مقصد ایتالیا بود، یک آگهی در روزنامه، مسیر زندگی اش را به کل تغییر داد.

پیمان ابدی، بدل کار استاد تمام آن روزها، دوره‌های تخصصی برگزار کرده بود. پس چمدان مهاجرت را بر زمین گذاشت و در ایران ماند و به سرعت جای خود را درمیان گروه بدل کاری پیمان ابدی باز کرد تا آنجا که کمی بعد به سرمربی کلاس‌های مرحوم ابدی تبدیل شد و به موازات این رشته، عنوان اولین مربی بانجی جامپینگ و اولین مربی تونل باد در ایران را به خود اختصاص داد.

بدلکاری برای ورود به تلویزیون

او که «گروه بدل کاران ۱۳» را در سال ۸۵ تأسیس کرده بود، با سریال «نشانی» رامبد جوان به تلویزیون ورود کرد و پس از آن تا سال ۱۴۰۰ در ۲۱ سریال تلویزیونی، ۴۵ فیلم سینمایی، ۱۷ تله فیلم، ۹ تئاتر و ده‌ها پروژه دیگر حاضر شد. ارشا اقدسی، خود نیز اولین فیلم کوتاهش را به پاسداشت جمشید هاشم پور به خاطر یک عمر فعالیت بازیگری در حوزه اکشن با عنوان «جمشید آریا» تولید کرد و به جشن حـــافــــظ فــــرســتــاد کــــه در جــشــنــــواره بین المللی فیلم جیپور شایسته دریافت دیپلم افتخار شد.

 ارشا اقدسی که عمده فعالیت او در پشت صحنه‌های فیلم برداری اتفاق می‌افتاد، برخلاف حضور مؤثرش در پروژه‌های تصویری، هنگامی به جوان محبوب و خوش انرژی و مشهور در اذهان عمومی تبدیل شد که سال ۹۵ با حضور در مسابقه لباهنگ خندوانه، اجرای قوی و موفقی را با چاشنی تکنیک‌های بدل کاری از خود به نمایش گذاشت.

بیروت، مقصد آخر

اما ضبط آخرین سکانس اکشن از یک پروژه تصویری به سفارش کمپانی نت فیلیکس از سوی شرکتی اماراتی به آخرین حضور او در عرصــــه‌های بدل کاری تبدیل شد. امیر میرآخورلی، عضو تیم بدل کاران ۱۳ و از دوستان نزدیک ارشا اقدسی، حادثه را چنین روایت می‌کند: «ارشا قصد داشت برای ثبت رکورد جدید خود (که تا به حال همه رکورد‌های چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده بود) اقدام کند و موفق شد رکورد ۵/۲ دور چرخش کامل ماشین روی هوا را با طول پرش حدود ۳۸متری قبل از فرود آمدن بر زمین ثبت کند و تنها مشکل در ایــن حادثـــه، تفــــــاوت وزن ماشــیــن روی رمــپ نســبت بــه ســـایـــــر خــودرو‌هایی بود که ارشا تجربه چپ کردن با آن‌ها را داشت.

ارشا نیز همچون سایر بدل کاران در محاسبات دقیق بود و تمام احتمالات را محاسبه کرده بود، اما آن ریسک یک در میلیونی که برای هر نوع خطایی در نظر گرفته می‎شود، متأسفانه این بار رخ داد...» تلاش پزشکان بیمارستان سن جورج روم بیروت نیز تا روز‌ها بی ثمر بود و ارشا اقدسی که تنها یک سال تا چهل سالگی فاصله داشت، در اوج فعالیت حرفه‌ای خود درست همان گونه کــه آرزو داشـت با مرگ روبه رو شد و در جوار استاد دیرینش پیمان ابــدی به آغوش خــــــاک رفــت. اعضــای بــدن او نیز بنا به وصیتش بــه بیــــمــــاران نیــازمــنــد اهــدای عضو، پیوند شد.

برخی از جوایز و افتخارات ارشا اقدسی

اقدسی که برنده جایزه SAG برای بدل کاری در فیلم جیمز باند، «سقوط آسمانی» و دارای نشان شوالیه از فستیوال just out از صربستان بود، کسب مقام نخست چپ کردن ماشین در مسابقات جهانی پرمتئوس روسیه، کاندیدای بهترین بدلکاری فیلم کوتاه در جشنواره فیلم سوچی روسیه از جمله افتخاراتی است که او در دوران حیاتش کسب کرده است.

مرحوم اقدسی همچنین رکورد دار معلق زدن ماشین با چهار دور کامل، بیشترین دفعات چپ کردن ماشین (۳۵ بار)، طولانی‌ترین پرش با ماشین در ایران و طولانی‌ترین مدت سوختن در آتش یک دقیقه و هفده ثانیه نیز بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->